برنامه نویسی - شبکه

ویژوال بیسیک و دلفی-Network

برنامه نویسی - شبکه

ویژوال بیسیک و دلفی-Network

فصل پنجم: نحوه کدنویسی در ویژوال بیسیک

تا کنون با محیط ویژوال بیسیک ، انواع داده ، عملگر ، متغیر و نحوه ی تعریف متغیر آشنا شدید. در این فصل شما را با نحوه ی کد نویسی در ویژوال بیسیک آشنا می کنم . 

همان طور که در آموزش مقدماتی ویژوال بیسیک بیان کردم ویژوال بیسیک یک زبان شی گرا میباشد، به همین دلیل برای اینکه بتوانیم به توابع زیر مجموع هر کلاس دست یابیم،یا به شرح ساده، یعنی بتوانیم  به هر خصیصه از عناصر مانند فرم، دکمه و ... دست یابیم ابتدا نام عنصر مورد نظر را نوشته و سپس یک نقطه قرار داده و بعد از آن نام خصیصه مورد نظر را ذکر میکنیم.

ساده ترین دستور در ویژوال بیسیک دستور End است. این دستور جهت خروج از برنامه تعریف شده است.
مثال :
وارد برنامه ویژوال بیسیک شوید و از پنجره ی
New Project گزینه Standard EXE را انتخاب کنید و روی Open کلیک کنید . به یاد داشته باشید همیشه قبل از ورود به محیط اصلی ویژوال بیسیک همین کار را انجام دهید.
یک
CommandButton به فرم خود اضافه کنید. مشخصه ی Name)) آن را به cmdExit تغییر دهید و مشخصه ی Caption آن را به Exit تغییر دهید. ملاحضه می کنید که اکنون CommandButton شما به Exit تغییر کرد. حال روی CommandButton دوبار پشت سر هم کلیک کنید تا وارد پنجره ی کد نویسی شوید. در پنجره ی کد نویسی بین دو دستور : 

Private Sub Command1_Click()  

End

End Sub
دستور
End را وارد کنید و برنامه را اجرا کنید ( با زدن کلید F5 یا انتخاب منوی Run و سپس Start ) حال روی Exit کلیک کنید ملاحظه می کنید که از برنامه خارج شدید.
می توانید کلید های
Shift+F7 را جهت رفتن به مرحله طراحی بزنید. 

مثال: میخواهیم دستوری را بنویسیم که فرم ما مخفی شود. 

 خصیصه مخفی کردن فرم Hide نام دارد. پس مینویسیم نام عنصر که در اینجا مفروض Form1 میباشد سپس یک نقطه و بعد از آن نام خصیصه مورد نظر که در اینجا Hide است. 

 Form1.Hide  

اما برخی از توابع باید مقدار دهی شوند که نحوه ی مقدار دهی نیز خود به چند دسته تقسیم میشود، یکی از انواع مقدار دهی با قرار دادن یک علامت مساوی = و سپس مقدار مورد نظر است. 

 مثال: میخواهیم دستوری بنویسیم که عنوان فرم ما را به First Form تغییر دهد.  

پس مانند مثال قبلی ابتدا نام عنصر که در اینجا مفروض Form1 استرا نوشته سپس یک علامت نقطه(.) و بعد از آن خصیصه مورد نظری که میخواهیم به آن دستیابیم را مینویسیم،که در اینجا Caption میباشد را نوشته و حال میخواهیم یک مقدار به آن دهیم پس ابتدا یک علامت = قرار داده و بعد از آن عبارت First Form را محصور در " " مینویسیم.(توجه کنید چون مقداری که قرار است وارد کنیم از نوع رشته (String) میباشد باید در " " محصور شود). دستور اینگونه خواهد شد: Form1.Caption = "First Form"  

به همین طریق میتوانید کپشن CommandButton یا هر عنصر دیگر را تغییر دهید : Command1.Caption = "Exit" Label1.Caption = "This is a comment in the label"  

تمامی خصوصیاتی (توابعی) که در بخش Property عناصر گفته شد از همین طریق قابل دسترسی هستند. دقت داشته باشید که تمامی دستوراتی که بعد از نام فرم و علامت نقطه مشاهده میشوند تابع نیستند اما چون فعلا مراحل مقدماتی آموزش را طی میکنید نیازی به توضیح نیست و در بخش های متوسطه و پیشرفته ارائه خواهند شد. اکنون که شکل کلی استفاده کد نویسی را یاد گرفته اید چند دستور و تابع دیگر را معرفی می کنم :  

برای نمایش داده ها روی فرم و یا کادر تصویر، از متد Print استفاده می شود. در این متد از توابع SPC و TAB برای فاصله گذاری خروجی ها استفاده می شود. 

 Print.cls :ازاین متد برای پاک کردن فرم یا کادر تصویر استفاده می شود. 

 MsgBox : از این تابع یا دستور برای نمایش یک کادر پیام استفاده می شود. 

 InputBox  : برای دریافت داده ها از کاربر، ازاین تابع استفاده می شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
احمد جواهری جمعه 10 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 03:30 ب.ظ

سایتت خوبه وجالبه وبهترهم میتونه باشه-برای مباحث شبکه و سرور میتونی رو کمک من حساب کنی.

HotClick.ir دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 01:24 ب.ظ http://www.HotClick.ir

با سلام.
سیستم تبلیغات کلیکی هات کلیک راه اندازی شد.
از شما نیز دعوت میشود تا در این سیستم کلیکی عضو شوید.
به کلیه کاربران 1500 تومان اعتبار هدیه در زمان عضویت اهدا میشود که میتوانید از همه 1500 تومان برای تبلیغ سایت خود استفاده نمایید.
سیستم تبلیغات کلیکی هات کلیک بدون محدودیت در تعداد سایتهای کاربران امکانات پیشرفته ای را به شما هدیه میدهد..
www.HotClick.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد