برنامه نویسی - شبکه

ویژوال بیسیک و دلفی-Network

برنامه نویسی - شبکه

ویژوال بیسیک و دلفی-Network

فصل اول: مقدمه ای بر ویژوال بیسیک

زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک در واقع زبان توسعه یافته ی بیسیک میباشد که برنامه ای تحت DOS بود. بزرگترین تفاوت میان زبان وایژوال بیسیک با بیسیک در شی گرا بودن آن است. پس زبان ویژوال بیسیک زبانی شی گرا یا OOL میباشد که از سرحرف های (Object Oriented Language) گرفته شده است. در زبان های غیر شی گرا اساس زبان برنامه نویسی بر توابع (Function) بنا شده است در حالی که زبان های شی گرا مانند ( Delphi , Visual c++ , Visual Basic ) اساسا با  کلاس ها( Class ) کار میکنند و استفاده ار توابع در آن ها کمتر میباشد. به طور کلی کار با زبان های شی گرا راحت تر است  و نیاز به کدنویسی کمتری دارد . به برنامه نویسی شی گرا OOP یا (Object Oriented Programming) گفته میشود.

زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک محصولی از شرکت Microsoft میباشد که بر روی سیستم های عامل ویندوز قابل اجرا است. این زبان برنامه نویسی دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود است. البته برخی از این ضعف ها در نسخه ی 8 آن که در بسته ی نرم افزاری Visual Studio 2005 وجود دارد برطرف شده است.

حال میخواهم با محیط VB6 آشنا شویم. ویژوال بیسیک 6 خود دارای محیطی مجزا و همچنین کامپایلر خاص خود است. فرض بر این است که شما آشنایی اولیه با برنامه نویسی را دارید و زبان VB6 بر روی سیستم شما نصب شده است. پس ابتدا برنامه را اجرا میکنیم ، پس از یک بارگذاری کوچک اولیه محیط ویژوال بیسیک را مشاهده میکنید. پنجره ای باز میشود تحت عنوان New Project که در این بخش ما میتوانیم نوع پروژه ای را که قرار است با آن کار کنیم را انتخاب نماییم. گزینه ی (Standard EXE) را انتخاب کرده و دکمه ی Open را میزنیم (توجه نمایید که ما در این بخش آموزشی تنها با همین گزینه کار خواهیم کرد پس اگر در بخش های دیگر گفته شد که یک پروژه ی جدید ایجاد میکنیم منظور همان نوع استاندارد میباشد). 

  

آشنایی با محیط کار ویژوال بیسیک 6 و چگونگی استفاده از امکانات آن

اینبار با محیط کار ویژوال بیسیک ۶ بیشتر آشنا می شویم.

هر بار که ویژوال بیسیک را اجرا می کنید پنجره ای را مشاهده خواهید کرد، که از شما در مورد نوع پروژه کاری سوال می کند. در اکثر برنامه ها گزینه Standard EXE نیاز ما را برآورده می کند. لذا شما هم این گزینه را انتخاب کرده، و دکمه Open را کلیک کنید. با پیشرفت در VB با سایر گزینه ها نیز آشنا خواهیم شد. بعد از این عمل پنجره کار با VB6 ظاهر می شود. 

 

 آشنایی با قسمتهای مختلف پنجره ابتدایی ویژوال بیسیک‌ :

Image and video hosting by TinyPic

نوارهای عنوان، منو و ابزار :

نوشته های در این نوار به ترتیب : نام پروژه – کلمه ی Microsoft Visual Basic، ]وضعیت پروژه [و (نام فرم و نوع آن) میباشد. نام پروژه را اگر هنوز ذخیره نکرده باشید با نام Project1 خواهید دید و اگر آن را ذخیره کرده باشید با نام ذخیره شده دیده میشود. وضعیت پروژه عموما به دو حالت دیده میشود یا Design به معنای درحالت طراحی و Run به معنای درحال اجرا.

نوار منو شامل منوهایی است که در آینده به آن ها اشاره خواهد شد.

نوار ابزار نیز شامل ابزارهای است که به شما کمک میکنند تا راحت تر با امکانات برنامه کار کنید.

جعبه ابزار :

در بخش جعبه ابزار (ToolBox) یک سری ابزارهای اولیه را مشاهده میکنید که باتوجه به نوع پروژه تغییر میکنند. همچنین شما میتوانید ابزارهای دیگر خود ویژوال بیسیک و یا ابزارهای دیگری را که با توجه به برنامه های نصب شده روی سیستم عامل خود هستند را استفاده نمایید.

فرم ها و کدها :

در این قسمت شما میتوانید فرم های خود را ببینید ، تنظیمات لازم را انجام دهید، ابزار های لازم را به کمک جعبه ابزار روی فرم خود قرار دهید و همچنین میتوانید به قسمت کدنویسی Coding رفته و دستورات خود را بنویسید.

کاوشگر پروژه :

به کمک این قسمت شما میتوانید پروژه و فرم بیافزایید و یا حذف نمایید. همچنین به کمک این قسمت قادر خواهید بود به روی فرم و بخش کد حرکت کنید و امکانات دیگر.

خصوصیات :

از طریق این پنجره شما میتوانید به خصوصیات هر شی دسترسی پیدا کنید. این خصوصیات به دو صورت قابل مرتب کردن هستند (براساس حروف الفبا و نوع کاربرد)

طرح بندی فرم :

به کمک این پنجره میتوانید محل قرارگیری اولیه ی فرم در حالت اجرا را مشخص کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد